De ethische en praktische problemen van AI

AI voor digitale manipulatie

In het zevende dossier van Voordenken.be blikken we terug naar de Mathieu Gijbels Masterclass 2024 met als onderwerp ‘Hoe AI jouw business versterkt, vandaag én morgen’. Daarin deelden vier experts tijdens een panelgesprek hun visie op de toekomst van ‘Artificial Intelligence’ (AI). De 4 sprekers die aan tafel zaten waren: Dado van Peteghem (mede-oprichter Imagin3 en auteur van meerdere boeken over digitale innovatie), Steven Latré (Vice President AI & Algorithms bij imec en professor aan de Universiteit Antwerpen), Geoffrey Ceunen (LL.M. en expert in AI-wetgeving bij UMANIQ) en Jesse Claes (specialist in AI-toepassingen in de media en CTO bij Medialife).

In het eerste deel van het panelgesprek bespraken ze de toenemende risico’s van AI-gestuurde fraude, de technische en morele uitdagingen bij het herkennen van vervalste content en de privacyrisico’s die gepaard gaan met de opkomst van digitale manipulatie. Hun inzichten hierover? Die ontdek je in deze blog.

Hoe AI-content de grenzen van vertrouwen uitdagen

AI-gestuurde fraude wordt een steeds groter risico. In het panelgesprek waarschuwde Geoffrey voor het gevaar van ‘deepfakes’, dat zijn geavanceerde vervalste video’s of audio die zo realistisch zijn dat ze moeilijk van echt te onderscheiden zijn. Hij gaf het voorbeeld van een recente misleiding waarbij een CFO werd omgepraat om 25 miljoen dollar over te maken via een geloofwaardige, maar volledig vervalste audio-oproep. Deze technologie stelt oplichters in staat om mensen en bedrijven te misleiden op manieren die tot voor kort ondenkbaar waren.

Dado vulde aan met de toenemende moeilijkheden bij het onderscheiden van echte content en gemanipuleerde content. Hoewel er tools zijn om AI-gegenereerde content te detecteren, loopt deze technologie vaak achter op de ontwikkeling van het AI-model zelf. Universiteiten merken bijvoorbeeld dat studenten AI inzetten bij opdrachten, maar de huidige detectiesystemen kunnen deze manipulaties niet altijd identificeren. Als voorbeeld voegde hij nog toe dat er geëxperimenteerd wordt met metadata om AI-gegenereerde afbeeldingen te markeren, maar er is nog geen zuivere oplossing om de echtheid van de content met zekerheid te bevestigen.

Mathieu Gijbels Masterclass 2024 - Panelgesprek - Innovatie - AI

Ik denk dat dit de duistere kant van heel de AI-beweging is. Vroeger waren het nog sms'jes waar het nu, door technologieën als cameraherkenning, volledig gemanipuleerde video’s zijn. Dit toont aan dat scamming, zowel privé als professioneel, naar nieuwe hoogtes en laagtes zal gaan door die technologie en dat is iets waar we ons ook op moeten voorbereiden.

Dado Van Peteghem
Mede-oprichter bij Imagin3 en auteur van meerdere boeken over digitale innovatie

Wat zijn de ethische risico’s en uitdagingen die AI met zich meebrengt? In dit panelgesprek gaan onze panelleden dieper in op AI-gestuurde fraude, de toenemende moeilijkheid bij het herkennen van nep content en de privacykwesties die hieruit voortkomen. Ontdek hun inzichten over de rol van AI in onze digitale wereld en de maatregelen die nodig zijn om ons te beschermen.