In het zevende dossier van Voordenken.be blikken we terug naar de Mathieu Gijbels Masterclass 2024 met als onderwerp ‘Hoe AI jouw business versterkt, vandaag én morgen’. Daarin deelden vier experts tijdens een panelgesprek hun visie op de toekomst van ‘Artificial Intelligence’ (AI). De 4 sprekers die aan tafel zaten waren: Dado van Peteghem (mede-oprichter Imagin3 en auteur van meerdere boeken over digitale innovatie), Steven Latré (Vice President AI & Algorithms bij imec en professor aan de Universiteit Antwerpen), Geoffrey Ceunen (LL.M. en expert in AI-wetgeving bij UMANIQ) en Jesse Claes (specialist in AI-toepassingen in de media en CTO bij Medialife).
Tijdens het tweede deel van het panelgesprek werden de ethische en juridische uitdagingen van AI besproken, met een scherpe focus op privacy, GDPR en de Europese AI-Act. Hoe kunnen bedrijven AI benutten zonder privacygrenzen te overschrijden? En welke maatregelen zijn nodig om binnen de complexe wetgeving te blijven? In deze blog ontdek je de kansen, de valkuilen van AI en waarom een zorgvuldige aanpak essentieel is om ethische grenzen te respecteren.
De panelleden zijn het eens dat één van de grote vraagstukken bij AI-integratie het behoud van privacy is, evenals het voldoen aan wetgeving zoals GDPR. De Europese regelgeving probeert een balans te vinden tussen innovatie en het beschermen van persoonsgegevens. GDPR verplicht bedrijven om enkel data te verwerken met een geldige juridische grondslag en om transparant te zijn over hun gegevensverwerking. Deze regels zijn essentieel om het vertrouwen van gebruikers te behouden en tegelijkertijd de wet na te leven.
De basisregels van GDPR, zoals dataminimalisatie en doelbinding, zijn hierbij heel belangrijk. Dit houdt in dat bedrijven alleen de strikt noodzakelijke gegevens mogen verzamelen en deze niet zomaar voor andere doeleinden mogen gebruiken, licht Geoffrey toe. Door zich aan deze richtlijnen te houden en maatregelen te nemen, zoals het opstellen van duidelijke afspraken en goed vastleggen van gegevensverwerking, kunnen bedrijven voorkomen dat ze de privacywet overtreden en zo het vertrouwen van hun klanten behouden.
We zouden de mogelijkheid moeten hebben om een volledige ‘data-reset’ te doen van onze gegevens op het internet. We laten altijd kruimels achter en er zijn tools die alles kunnen achterhalen over jou op het internet, zonder dat je dat wilt.
Jesse Claes
Specialist in AI-toepassingen in de media en CTO bij Medialife
AI biedt bedrijven enorme kansen, maar roept ook belangrijke vragen op over privacy en ethiek. Hoe kunnen organisaties technologie inzetten zonder privacywetten te schenden? Ontdek het in de video het tweede deel van het panelgesprek tijdens de Mathieu Gijbels Masterclass, waarin vier panelleden hun inzichten delen.
Wil jij voor zijn in jouw business?
Abonneer je gratis en geniet van een tal van voordelen.
Een digitale hotspot waar elke ondernemer terecht kan om zich te laten inspireren en om bij te leren van Voordenkers. Voordenkers bieden hier een antwoord op de vraag: welke impact hebben verandering en groei op mijn onderneming? Hoe kan ik mezelf als ondernemer en mijn team het best voorbereiden, welke signalen zijn cruciaal om zo efficiënt en zo succesvol mogelijk te ondernemen?
Meer weten over De Voordenkers: www.gijbels.be
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en informatie om voor te zijn en te blijven in je business.