Een optimale supply chain is cruciaal als je wilt groeien. In deze tweede aflevering over de impact van supply chain management op je onderneming leggen Rudi Roex, CEO van E-llis, en Marion Van Zon, CEO van Horeca Van Zon, de verschillende lagen van supply chain uit en hoe je nu juist die lagen kan invullen om te kunnen groeien met je bedrijf en welke impact dit heeft op je bedrijfsruimte.
Je supply chain is volgens Rudi Roex met 3 lagen uit elkaar te halen. Als eerste laag heb je het strategische niveau. Hier ga je je concept onder de loep nemen. Vragen als welke kpi’s wil je bij je klanten behalen, welke tevredenheidsscore,… Zijn onmisbaar om je strategisch kader uit te zetten. Van zodra je strategisch denkwerk klaar is, kan je verder met de tweede laag: het tactische niveau. Hier kijk je naar hoe je concreet dit strategisch kader gaat inrichten. Als dit op punt staat, is het tijd voor de derde laag: het operationele verhaal oftewel je software. Voor je start met het uitwerken van deze 3 lagen, is er nog een stap die vooraf moet gebeuren, namelijk je doelstellingen bepalen. Van zodra die bepaald zijn, kan je beginnen aan het invullen van de 3 lagen.
Marion treedt Rudi bij en vertelt dat door vooraf na te denken over de 3 lagen van supply chain en de toepassing ervan op je bedrijf, het snel duidelijk wordt dat ook de ruimte waar je onderneming actief in is een cruciale rol speelt in de groei van je bedrijf. Zo kan het zijn dat wanneer je je doelstellingen bepaald hebt, je erachter komt dat je bijvoorbeeld over 5 jaar opslagruimte te kort zal hebben. Door goed over de 3 lagen voor te denken, kunnen er bepaalde zaken naar boven komen, waardoor je nu al kan anticiperen op hetgeen dat nog ver in de toekomst ligt.
Als je een goudvis in een kleine bokaal zet, dan gaat dat nooit een vis van 20 centimeter worden. Maar zet je die in een vijver, dan wordt dat een grote vis. En dat is wat ruimte met een bedrijf doet. Als je in hetzelfde vakje blijft en je hebt geen kant meer om te groeien, dan ga je ook niet kunnen groeien.
Marion Van Zon
CEO Horeca Van Zon
Wil jij voor zijn in jouw business?
Abonneer je gratis en geniet van een tal van voordelen.
Een digitale hotspot waar elke ondernemer terecht kan om zich te laten inspireren en om bij te leren van Voordenkers. Voordenkers bieden hier een antwoord op de vraag: welke impact hebben verandering en groei op mijn onderneming? Hoe kan ik mezelf als ondernemer en mijn team het best voorbereiden, welke signalen zijn cruciaal om zo efficiënt en zo succesvol mogelijk te ondernemen?
Meer weten over De Voordenkers: www.gijbels.be
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en informatie om voor te zijn en te blijven in je business.