Rendement en supply chain management gaan hand in hand

Supply chain management

In de eerste aflevering over de impact van supply chain management op je onderneming maken we kennis met de 2 gesprekspartners: Rudi Roex, al 32 jaar werkzaam in de logistiek en CEO van het bedrijf E-llis, een onafhankelijke leverancier van oplossingen voor de toeleveringsketen uit Maastricht. De tweede gast is Marion Van Zon, CEO van familiebedrijf Horeca Van Zon uit Lommel, een toeleverancier voor iedereen en alles dat iets met eten of drinken te maken heeft. Marion en Rudi vertellen vanuit hun expertise en uitdagingen over supply chain management. 

Geen one-size-fits-all oplossing

Supply chain management is zoveel meer dan transport. Processen die lean moeten verlopen, producten die tot bij de eindconsument moeten geraken met een houdbaarheid van enkele dagen, aangepaste infrastructuren,… Het zijn allemaal onderdelen van supply chain. Maar hoe zorg je ervoor dat deze volledige keten (of chain) verloopt via een vlotte flow? Helaas is er geen one-size-fits-all oplossing en hoe kan het ook als iedere onderneming opereert vanuit een andere locatie, met andere producten werkt en een hele andere werking heeft. Hoe doe je dat dan? Het antwoord lijkt simpel: neem je onderneming en alle logistieke processen onder de loep om te komen tot de ideale formule. Maar in de praktijk is dit een grote opgave voor bedrijven. De juiste, kritische vragen stellen is de eerste stap luidt het tijdens het gesprek tussen Rudi en Marion.

voordenken.be - mathieu gijbels - supply chain management

Eén van de zaken die je kan bekijken zijn je high runners en slow movers. Of met andere woorden: welke zijn je best draaiende producten en waar verdien je het meeste geld mee? Liggen die producten dicht bij de eindconsument? Moet er een centrale hub zijn waar je producten liggen of maak je gebruik van een cash and carry? Door dit soort vragen te stellen, kom je een stap dichter bij het optimaliseren van jouw supply chain en het financieel winstgevender worden.

Rudi Roex
CEO E-llis

Aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk geeft Rudi Roex weer hoe door de juiste vragen te stellen ervoor heeft gezorgd dat een van zijn klanten financieel winstgevender werd. Wil je dat ook? Bekijk dan de eerste aflevering hier.