Zo maak je van AI jouw geheime wapen in sales en marketing

De voordelen van AI binnen marketing en sales

In het zevende dossier van Voordenken.be blikken we terug naar de Mathieu Gijbels Masterclass 2024 met als onderwerp ‘Hoe AI jouw business versterkt, vandaag én morgen’. Daarin deelden vier experts tijdens een panelgesprek hun visie op de toekomst van ‘Artificial Intelligence’ (AI). De 4 sprekers die aan tafel zaten waren: Dado van Peteghem (mede-oprichter Imagin3 en auteur van meerdere boeken over digitale innovatie), Steven Latré (Vice President AI & Algorithms bij imec en professor aan de Universiteit Antwerpen), Geoffrey Ceunen (LL.M. en expert in AI-wetgeving bij UMANIQ) en Jesse Claes (specialist in AI-toepassingen in de media en CTO bij Medialife).

Tijdens het vijfde deel van het panelgesprek tijdens de Mathieu Gijbels Masterclass 2024 gaan de sprekers dieper in op de praktische kant van AI binnen sales en marketing. Ze delen voorbeelden van bedrijven die AI inzetten om niet alleen efficiënter te werken, maar ook om zich beter te profileren. Benieuwd naar de vele voordelen van AI voor marketing en sales? Je leest ze in deze blog.

De transformatie van sales en marketing door AI

De inzet van AI gaat verder dan data-analyse, het helpt bedrijven om strategisch sterker te staan. Zo vertelde Dado over een klant die AI gebruikt voor "request for proposals" (RFP’s) en daardoor beter scoort in aanbestedingen. Met een AI-systeem dat niet alleen de eigen voorstellen, maar ook die van concurrenten analyseert, ontvangt dit bedrijf waardevolle aanbevelingen om haar voorstellen te verbeteren. Deze gerichte aanpak resulteerde in het binnenhalen van een dossier van meer dan een miljoen euro. Het AI-systeem voorspelt ook mogelijke klantbezwaren en kijkt door de ogen van verschillende stakeholders, zoals een CEO of technisch adviseur, om de scherpte en relevantie van voorstellen te verhogen.

Ook de Lokerse Feesten maken slim gebruik van AI om marketingcampagnes te optimaliseren. Door 25 jaar aan data te analyseren, voorspelt een AI-model snel de respons op nieuwe aankondigingen van bands, waardoor marketingstrategieën direct kunnen worden aangepast. Dit jaar leidde de AI-analyse tot een kostenbesparing van 30% op het social media-budget, terwijl de ticketverkoop stabiel bleef en zelfs steeg.

Mathieu Gijbels Masterclass 2024 - Panelgesprek - Innovatie - AI

De Lokerse Feesten zijn voor mij een speeltuin om AI toe te passen. We hebben 25 jaar aan data, waardoor we exacte voorspellingen kunnen doen voor de ticketverkoop en de verkoop op het evenement zelf. Zo kunnen we de impact van een artiest inschatten en de marketingstrategie daar perfect op afstemmen.

Steven Latré
Vice President AI & Algorithms bij imec en professor aan de Universiteit Antwerpen

Wil je ontdekken hoe AI de toekomst van sales en marketing verandert? Tijdens deze aflevering delen onze panelleden praktijkvoorbeelden en geven ze inzicht in de impact van AI bij commerciële doeleinden. Laat je inspireren door hun visie en ontdek wat AI voor jouw bedrijf kan betekenen.