In het zevende dossier van Voordenken.be blikken we terug naar de Mathieu Gijbels Masterclass 2024 met als onderwerp ‘Hoe AI jouw business versterkt, vandaag én morgen’. Daarin deelden vier experts tijdens een panelgesprek hun visie op de toekomst van ‘Artificial Intelligence’ (AI). De 4 sprekers die aan tafel zaten waren: Dado van Peteghem (mede-oprichter Imagin3 en auteur van meerdere boeken over digitale innovatie), Steven Latré (Vice President AI & Algorithms bij imec en professor aan de Universiteit Antwerpen), Geoffrey Ceunen (LL.M. en expert in AI-wetgeving bij UMANIQ) en Jesse Claes (specialist in AI-toepassingen in de media en CTO bij Medialife).
AI biedt ongekende mogelijkheden voor de creatieve sector, maar brengt ook complexe ethische en juridische vraagstukken met zich mee. In het derde deel van het panelgesprek verkennen onze gasten de impact van AI op communicatie, copyright en privacy en delen ze hun inzichten over de verantwoordelijkheden die hierbij komen kijken. Lees in deze blog hoe AI niet alleen kansen creëert, maar ook een bewuste aanpak vereist om risico’s rond copyright en privacy zorgvuldig te beheren.
De marketing- en communicatiesector heeft enorme veranderingen doorgemaakt door de opkomst van AI. Dankzij AI kunnen bedrijven moeiteloos content genereren, zoals afbeeldingen, vertalingen en video-ondertitels, waardoor tijd en kosten bespaard worden. Eenvoudige taken, zoals het aanpassen van een banner naar verschillende formaten, kunnen nu in één klik worden uitgevoerd. Met tools zoals ChatGPT kan copywriting sneller en toegankelijker worden aangepakt, wat een ware doorbraak betekent voor creatieve bedrijven. Toch waarschuwen de sprekers ervoor om AI niet als ‘magisch’ te beschouwen, de tools vereisen namelijk nog vaak handmatige aanpassingen en een kritisch oog voor kwaliteit.
Steven belichtte verder dat AI een paradigmaverschuiving veroorzaakt in het creatieve proces. Zo werd vroeger AI vooral gezien als hulpmiddel voor repetitieve taken, maar nu beïnvloedt het ook creatieve functies. Complexe video’s en virtuele omgevingen, die vroeger alleen door grote Hollywood-studio’s gemaakt konden worden, kunnen nu ook door kleinere studio’s en individuele makers worden gecreëerd. Dit biedt nieuwe kansen om sneller te werken en creatiever om te gaan met middelen. De vraag blijft echter of AI op de lange termijn bepaalde creatieve functies kan vervangen of volledig overnemen.
De data waarop taalmodellen getraind zijn, bestaat vaak uit copyrighted informatie. De ontwikkelaars geven dit openlijk toe en vinden zelfs dat de privacy- en copyrightwetgeving moet worden versoepeld om de technologische vooruitgang niet in de weg te staan. Wat eeb enorm gevaarlijk pad is om te gaan bewandelen.
Steven Latré
Vice President AI & Algorithms bij imec en professor aan de Universiteit Antwerpen
Hoe beïnvloedt AI het creatieve proces en welke uitdagingen brengt dit met zich mee op het gebied van copyright en merkbescherming? In het derde deel van het panelgesprek tijdens de Mathieu Gijbels Masterclass 2024 bespreken de panelleden de complexe relatie tussen AI en communicatie en delen ze inzichten over ethische verantwoordelijkheden in het digitale tijdperk. Wil je weten hoe jouw bedrijf kan navigeren door deze uitdagingen? Bekijk de video en ontdek waardevolle perspectieven.
Wil jij voor zijn in jouw business?
Abonneer je gratis en geniet van een tal van voordelen.
Een digitale hotspot waar elke ondernemer terecht kan om zich te laten inspireren en om bij te leren van Voordenkers. Voordenkers bieden hier een antwoord op de vraag: welke impact hebben verandering en groei op mijn onderneming? Hoe kan ik mezelf als ondernemer en mijn team het best voorbereiden, welke signalen zijn cruciaal om zo efficiënt en zo succesvol mogelijk te ondernemen?
Meer weten over De Voordenkers: www.gijbels.be
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en informatie om voor te zijn en te blijven in je business.