Boost je performance met gepersonaliseerde AI-tools

De juiste integratiestrategie

In het zevende dossier van Voordenken.be blikken we terug naar de Mathieu Gijbels Masterclass 2024 met als onderwerp ‘Hoe AI jouw business versterkt, vandaag én morgen’. Daarin deelden vier experts, Dado Van Peteghem, Steven Latré, Geoffrey Ceunen en Jesse Claes hun visie op de toekomst van ‘Artificial Intelligence’ (AI). Ze laten zien hoe AI onze wereld nu en in de toekomst verandert en welke kansen dat biedt voor jouw bedrijf.

In het tweede deel van zijn keynote bespreekt Steven Latré, Vice President AI & Algorithms bij imec en professor aan de Universiteit Antwerpen, de derde essentiële vraag die bedrijven zichzelf moeten stellen: ‘Hoe bepaal je de juiste integratiestrategie en op welk niveau wil je AI inzetten?’. Hij illustreert dit met een inspirerend voorbeeld uit de Tour de France en de samenwerking met wielrenner Victor Campenaerts.

Strategische keuzes voor AI-integratie

Bedrijven kunnen AI op verschillende niveaus integreren binnen de organisatie, afhankelijk van de specifieke doelen en behoeftes, vertelt Steven. Zo kan je kiezen om een algemeen AI-platform te gebruiken voor diverse taken of je kan kiezen om juist met een specifieke tool per afdeling te werken. Een stap verder is het ontwikkelen van een eigen AI-model, volledig afgestemd op unieke bedrijfsuitdagingen. Dit laatste biedt het voordeel van maatwerk, doordat het model kan worden aangepast aan de specifieke kenmerken van een bedrijf, afdeling of zelfs een individu.

Om het belang van een gerichte aanpak te illustreren, vertelt Steven over een uniek project in de Tour de France, waarbij wielrenner Victor Campenaerts van Lotto Destiny een speciaal AI-dashboard kreeg. Dit model analyseerde gedetailleerde data zoals snelheid, hartslag en vermogen, allemaal specifiek afgestemd op Campenaerts. Dankzij deze inzichten kon het team de strategie optimaliseren en hem gericht ondersteunen om zijn prestaties te verbeteren, met resultaat, want mede hierdoor won hij zijn eerste rit in de Tour de France.

Steven benadrukt dat AI niet altijd groot en complex hoeft te zijn. Voor veel bedrijven kan een kleiner, gerichter model met beperkte data al veel waarde bieden. Het gaat erom dat bedrijven slim investeren, waarbij AI als hulpmiddel dient om direct waardevolle inzichten en resultaten te leveren.

Mathieu Gijbels Masterclass 2024 - keynote Steven Latré - Innovatie - AI

Het gaat er voor heel veel bedrijven niet om dat je een groot AI-systeem moet bouwen, maar om een beetje data en eenvoudige algoritmes waarmee je meteen resultaat boekt.

Steven Latré
Vice President AI & Algorithms bij imec en professor aan de Universiteit Antwerpen

Hoe bepaal je de juiste AI-strategie voor jouw bedrijf? In dit tweede deel van de keynote van Steven Latré biedt hij inzichten in verschillende integratieniveaus en de kracht van op maat gemaakte AI-oplossingen. In deze video ontdek je hoe je met kleine, gerichte modellen waardevolle resultaten kunt boeken.