Wat een vuurtoren met constructieve berichtgeving te maken heeft

De kracht van constructieve berichtgeving

In de derde aflevering over hoe je met positief denken en constructieve berichtgeving je bedrijf sterker maakt, maken we kennis met Ulrik Haagerup, de CEO van The Constructive Institute in Denemarken. Voordat Ulrik begon aan zijn huidige job, was hij jarenlang Executive Director News bij de Danish Broadcasting Corporation en voormalig Editor-in-Chief bij NORDJYSKE Media. Tijdens de Mathieu Gijbels Masterclass deelt Ulrik de inzichten die hij gedurende zijn carrière heeft opgedaan en onthult hij hoe jouw bedrijf kan floreren door constructieve berichtgeving. In deze derde aflevering geeft Ulrik je een intro tot constructieve communicatie

Durf in beweging brengen

Een van de belangrijkste boodschappen die Ulrik met ons deelt in deze derde aflevering is het belang van anders durven zijn en het volgen van je instinct en intuïtie. Dit vormt de kern van de missie achter The Constructive Institute in Denemarken. Ulrik is er diep van overtuigd dat constructieve berichtgeving de mondiale nieuwscultuur zal transformeren. Als we de hedendaagse nieuwsmedia duurzamer en betekenisvoller willen maken, dan is de verschuiving van journalisten naar gespreksleiders van essentieel belang.

Maar hoe kunnen we dat precies bewerkstelligen? Ulrik illustreert dit met een intrigerende analogie van een vuurtoren en vertelt het verhaal van een vuurtoren in Denemarken die dreigde te bezwijken op het strand. Geconfronteerd met dit dreigende gevaar, was het oorspronkelijke plan om de toren af te breken. Dat was totdat een wijze arbeider ingreep. Hij benadrukte het enorme belang van de vuurtoren en waarom deze niet mocht verdwijnen. In plaats daarvan stelde hij voor de toren 600 meter verderop te verplaatsen, waar het geen gevaar vormde, maar nog steeds van onschatbare waarde was.

Dit verhaal dient als een krachtige metafoor voor wat constructieve berichtgeving echt inhoudt. Het gaat niet om het afbreken van journalistiek, maar om het in beweging brengen van het beroep en het geven van een nieuwe richting aan de manier waarop we nieuws delen en ontvangen.

Ulrik Haagerup constructive institute

"Journalistiek kan je vergelijken met een vuurtoren. Er zijn geen bedrijfsmodellen voor vuurtorens, maar zonder vuurtorens zinken schepen. We moeten journalistiek dus niet afbreken, maar in beweging brengen."

Ulrik Haagerup
CEO Constructive Institute

Benieuwd naar hoe je op een vernieuwende manier naar je business en journalistiek kunt kijken? Ulrik zal je in deze derde aflevering inzichten en inspiratie bieden die je nodig hebt om de kracht van constructieve berichtgeving te begrijpen.