In de eerste aflevering over de impact van innovatie op je onderneming maken we kennis met de 2 gesprekspartners: Bas van de Kreeke, CEO van Soltech, een bedrijf uit Tienen dat geïntegreerde zonnepanelen maakt. Voorheen was Bas ook de derde generatie van bouwbedrijf van de Kreeke. De tweede gast is Gert Janssen, directeur engineering en ontwikkeling bij bouwbedrijf Mathieu Gijbels uit Oudsbergen. Bas en Gert vertellen vanuit hun expertise en uitdagingen over innovatie en wat het precies (niet) is.
Innovatie is een containerbegrip waar je erg veel definities aan kunt geven. Maar volgens Gert moet dat je niet afschrikken. Innovatie draait volgens hem om iets nieuws doen, iets wat nog niet gedaan is. Dit is bijvoorbeeld het zoeken van een oplossing voor een probleem in de markt, het grijpen van een opportuniteit of zelfs een interne verbetering doorvoeren. Niet onbelangrijk in dit verhaal is dat je innovatie altijd een economisch doel moet dienen.
Aan de ene kant heb je productinnovatie en aan de andere kant procesinnovatie. Beide erg relevant, maar ze hebben een andere finaliteit. Daarnaast hoeft een innovatie niet altijd groot te zijn, ook kleine vernieuwingen kunnen een grote impact hebben, luidt het tijdens het gesprek. Ook is er een grens tussen innoveren en continu verbeteren. Alles hangt af van de graad van vernieuwing volgens Bas. Voor hem is de definitie van innovatie niet veel waard. Het is vooral belangrijk dat je een doel hebt, waarmee je een probleem oplost en waar je uiteindelijk geld mee verdient.
“Laat euro’s niet het enige zijn waarmee je het succes van je innovatie meet. In ‘De Lean Startup’ van Eric Ries leer je over alle meetmethoden die er bestaan om je innovatie aan te toetsen en dat gaat veel verder dan geld alleen. Ik heb er al een paar leuke experimenten mee gedaan en het werkt echt.”
Bas van de Kreeke
CEO Soltech
Wil jij voor zijn in jouw business?
Abonneer je gratis en geniet van een tal van voordelen.
Een digitale hotspot waar elke ondernemer terecht kan om zich te laten inspireren en om bij te leren van Voordenkers. Voordenkers bieden hier een antwoord op de vraag: welke impact hebben verandering en groei op mijn onderneming? Hoe kan ik mezelf als ondernemer en mijn team het best voorbereiden, welke signalen zijn cruciaal om zo efficiënt en zo succesvol mogelijk te ondernemen?
Meer weten over De Voordenkers: www.gijbels.be
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en informatie om voor te zijn en te blijven in je business.